Temubual Eksklusif bersama CEO & Founder XDS di China

  • 0
Bergambar di lobi utama HQ XDS di Shenzhen China.

Beberapa tahun lalu jenama XDS tidak menjadi pilihan dikalangan peminat sukan basikal. Jika ianya menjadi pilihan pasti disebabkan anda seorang amatur yang baru menanam minat untuk berbasikal, anda mempunya bajet yang sedikit atau anda inginkan sesuatu yang tidak ramai menggunakannya. Juga terdapat jenama lain dalam julat harga yang sama dengan basikal XDS ketika itu, tetapi entah bagaimana XDS dalam beberapa tahun yang singkat telah sangat atau kita boleh katakan jenama yang paling pesat berkembang di hampir setiap jalan - reka bentuk , kualiti, kepelbagaian dan lain-lain.


Bersama penaja dan krew di Shenzhen Bao'an International Airport
Mungkin ada antara kita yang berasa tergugat untuk berbasikal atau berlumba dengan menggunakan basikal buatan XDS. Bingkai dan beberapa bahagian XDS berjenama adalah sebaris dengan jenama yang lebih terkemuka. Sebenarnya, XDS sebagai jenama yang benar-benar telah mendapat begitu banyak permintaan oleh peminat basikal, pasaran sentiasa meminta untuk menghasilkan produk yang lebih baik dan lebih baik, ia juga menunjukkan penerimaan yang lebih menggalakkan.

Tahun lepas, Shenzen XDS Bicycles Co., Ltd., menjual kira-kira 600,000 basikal di China bernilai kira-kira RMB 1 Bilion (kira-kira AS $ 160 juta). Jualan yang banyak bermakna semakin banyak produk yang dihasilkan. Semua basikal dan ditambah produk basikal lain yang berkaitan di bawah jenama sendiri di mana dihasilkan di dua kemudahan. Yang lebih besar yang juga merupakan ibu pejabat syarikat ini terletak di Shenzhen, dan berukuran 300,000 meter persegi. sama dengan jumlah kawasan 42 padang bola sepak profesional.

Melihat pembuatan kerangka basikal di kilang XDS
Kemudahan kantin bagi 5000 pekerja di kilang XDS

Dan seramai 5,000 orang bekerja di syarikat - kemudahan yang lebih kecil adalah hanya untuk reka bentuk, penguujian dan pembuatan gentian karbon dan kemudahan lain adalah gudang, ditambah pejabat lain dan perwakilan di beberapa buah negara di seluruh dunia. Menerajui mereka adalah Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif syarikat, Tan Wei Long yang saya temui baru-baru ini. Beliau seorang jurutera Elektromekanikal (reka bentuk & pengeluaran) oleh latihan. Juga berasal dari Liu Zhe Huang, Meizhou City Wilayah Guangdong.
Di hadapan HQ XDS
Seorang usahawan dan dermawan, beliau juga adalah Presiden di Guangdong Bicycles Association dan Naib Presiden di Guangdong Feng Shun Chamber of Commerce yang gemar menikmati badminton, berjalan dan mendaki gunung. Tan juga dikenali sebagai Raja Basikal di kalangan penduduk tempatan atas sebab yang tertentu. Sehingga hari ini, beliau juga masih memegang rekod Sukan Universiti untuk larian 5,000 meter bagi kategori lelaki.

Ketika menemubual Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif syarikat, Tan Wei Long

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif syarikat, Tan Wei Long menceritakan sejarah syarikat.

Bergambar bersama Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif syarikat, Tan Wei Long juga menyerahkan Majalah Roda Pantas kepada pihak XDS.
Tan memulakan kerjayanya dalam industri basikal lebih daripada 20 tahun yang lalu, selepas menamatkan pengajian di universiti pada tahun 1987. Beliau melakukan pembangunan produk dan kerja teknikal untuk beberapa syarikat basikal sebelum memulakan perniagaan sendiri untuk mencipta jenama XDS pada tahun 1998. Ketika itu ada lebih daripada 300 syarikat basikal di China. Apakah formula beliau yang ingin dikongsi dengan dunia, yang membawa kepada pertumbuhan pesat syarikat itu dan Pelbagai jenis produk? 

"Satu, anda mesti mempunyai asas yang kukuh, pengurusan yang kukuh, operasi dan perancangan. Merangkak sebelum anda berjalan. Kedua, anda mesti mempunyai produk yang sempurna dan sangat baik, hasil daripada kawalan kualiti yang sangat baik, reka bentuk dan harga. 

Di sana, anda mesti menyimpan penyelidikan yang berterusan dan amalan pembangunan, pemasaran tidak henti-henti, penjenamaan dan promosi. " Tan berkata, sambil menambah bahawa prinsip-prinsip ini, syarikatnya berkembang begitu pesat dalam tempoh 3 tahun kebelakangan ini, yang menyaksikan begitu banyak pesaing melepaskan kekalahan kepada permintaan industri.
Bergambar di pintu gerbang utama kilang dan HQ XDS

Sebelum XDS, jenama Tan dipanggil sesuatu yang lain, dan ia terdiri daripada tiga perkataan: sains (science), keyakinan (confidence), dan disebalik (beyond). Yang sebagai perkataan Cina yang bermaksud sesuatu seperti 'bergerak ke hadapan (dan seterusnya) dengan keyakinan, melalui sains. Dan datang dari beliau yang mempunyai kelayakan, ia tidak mengejutkan. Jenama 'XDS' (atau Xidesheng) yang telah diwujudkan pada tahun 1998 juga terdiri daripada tiga perkataan: Kebahagiaan (happiness), Dapat (Get) dan Kemenangan (Victory). Tan begitu yakin dengan penjualan produk berkaitan kesihatan dan gaya hidup sihat seperti basikal akan lebih maju. Kerana kebanyakkan orang melihat basikal sebagai salah satu kemudahan untuk bergerak berbanding basikal sebagai barangan sukan atau kelengkapan gaya hidup. 

Berbincang bersama pegawai dari TEKTRO berkenaan produk terbaru bagi sistem brek basikal keluaran TEKTRO untuk XDS


Soal Jawab bersama Pengasas & CEO XDS, Encik Tan Wei Long ketika di Shenzhen, China.

EZRIN: Apa yang akan XDS wujudkan dalam tahun 2015?
XDS: Saya dapat lihat pasaran basikal berkembang pesat sejak kebelakangan ini, bermula dengan 26er yang begitu popular dipasaran pada tahun lepas sehingga menaikkan penjualan basikal XDS ke 600,000 buah basikal.

Tahun ini juga kami juga melakukan projek rahsia dan tidak dapat dikongsikan. Saya cuma boleh kongsikan yang kami akan mengeluarkan model basikal baru setiap bulan. Ini kerana kami ingin begerak maju bersama teknologi dalam industri basikal juga memenuhi permintaan tempatan dan antarabangsa.

EZRIN: Bagaimana dengan Malaysia?
XDS: Kami akan membantu dan menekan Evanda Sdn., Bhd., (pembekal basikal XDS bagi pasaran Malaysia dan Asia Tenggara) dalam promosi pengiklanan, pemasaran dan pengurusan. Apa sahaja cara dan usaha yang kami lakukan di China berjaya, Juga kami akan lakukan yang sama untuk Evanda di Malaysia.

EZRIN: Apakah harapan XDS terhadap industri basikal di Malaysia?
XDS: Harapan saya terlalu tinggi, saya ingin melihat lebih banyak kedai konsep dibuka di Malaysia.

EZRIN: Ada perancangan untuk menjadi lebih besar? Secara global seperti menaja pasukan basikal, perlumbaan dan lain lain?
XDS: Kami tidak terburu buru untuk itu, kita lakukan satu persatu. Seperti prinsip yang saya jelaskan tadi. Kami tidak ingin menaja pasukan dan apa sahaja tanpa perancangan jangka panjang. Saya merasakan walaupun XDS adalah pengeluar basikal nombor satu di China tetapi kami masih lagi belum kukuh sepenuhnya.

Perancangan kami adalah untuk membuka sebuah lagi kilang pada tahun 2016 dan mewujudkan budaya berbasikal. Ini adalah misi syarikat. Lihat di Pulau Hainan, sungguh indah. Itu adalah syurga bagi peminat sukan basikal untuk berbasikal. Saya yakin Pulau Hainan adalah lokasi terbaik untuk dibangunkan dan mempromosikan budaya berbasikal untuk rakyat di China juga antarabangsa.

Saya mencatat beberapa nota penting sebelum menulis artikel.
Mencuba basikal terbaru keluaran XDS di bilik pameran khas.

Saya mengambil peluang untuk mencuba sendiri trainer interaktif keluaran XDS.

Melawat muzium basikal di HQ XDS
Terlelap akibat kepenatan di makmal basikal
Melawat sirkit basikal 

Saya juga mengambil peluang menurunkan tanda tangan sebagai tanda sokongan
Saya mencuba sendiri sirkit MTB yang dibina dalam kawasan HQ XDS

Sirkit MTB ini agak mencabar dan panjang

Saya terlibat dalam kemalangan dan tidak cedera
Minum petang bersama penaja dan krew
Makan malam bersama Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif syarikat, Tan Wei Long dan krew.

Saya terlelap sekali lagi ketika konsert.

Menyaksikan konsert yang diadakan sempena meraikan ulangtahun XDS ke 19.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan