Ekspedisi Berbasikal ke Sungai Chiling

  • 0
Jam tepat 6 pagi waktu tempatan. Dengan kelam kabut aku bangun siapkan basikal dan bergegas kayuh ke Kedai Jiwa Basikal di Bukit beruntung. Dah janji dengan Achik Zaidi nak jumpa pukul 7 pagi kat sana. Dalam keadaan rabak aku berkayuh basikal Kona Sutra yang penuh dengan muatan sejauh 12km dari Sungai Buaya. Kayuh punya kayuh dengan kelajuan tak berapa laju sebab ngantuk akhirnya sampai la jugak kat Bukit Beruntung. 
Geng yang berkayuh dari bukit beruntung ke Kuala Kubu Bharu.
Kayuhan dari Bukit Beruntung ke Kuala Kubu Bharu (KKB) sejauh 48km. Kitorang kayuh ikut shortcut la banyak. Mula kayuh jam 10 pagi sebab sebelum tu kitorang makan kat mamak. kah kah kah

oh lupa nak kenalkan geng pagi ni, kanan sekali tu auntie Justiffa, Achik Zaidi, Azmi Cyclist, Syamil nubis dan Ezrin osem.

Malas nak sembang panjang. Korang bukan baca pun. 




Ok done bergambar dalam semak sambil tahan sakit kena gigit nyamuk. Kita teruskan perjalanan menuju ke KKB untuk berkumpul dengan geng sana pulak.


Aku memang suka jadi sweeper sebab akuu kayuh slow and steady. Laju laju nak buat apa, sampai tempat sama jugak. kan? kan? kan? 


Setibanya kitorang kat restoren nama apa entah kat KKB tu, Memang dah ada geng otai tunggu sambil menghirup teh suam. Kerek je orai itu. kah kah kah



lepak sini minum air, makan kuaci, huha huha, selfie sepam dua dah pukul 12 tengah hari akhirnya Subki dan Cikgu Dzulkifli yang berkayuh dari Gombak tiba di KKB. Geng makin ramai, makin meriah. 







Sampai di Santuari Ikan Sungai Chiling. Di sini la kitorang akan bermalam bersama geng touring lain. Oh Kalau korang nak tahu Santuari Ikan Sg. Chiling ni terletak di Kuala Kubu Bharu, jalan menghala ke Fraser Hill. Kalau dari bandar Kuala kubu Bharu cari jalan ke Fraser Hill. Landmark yang penting korang perlu jumpa Empangan Kuala Kubu dan lebih kurang 10 KM sampai le ke tempat ini. Biasanya, korang melalui jambatan sempit dan di sebelah kanan tempat letak kereta untuk Kawasan perkelahan Air terjun Chiling. korang teruskan perjalanan sehingga ternampak kereta parking kiri kanan bahu jalan kira-kira sampai le tu. Cari pintu gerbang tulis Santuari Ikan Sungai Chiling. Itu kira jalan masuk.










Tiada ulasan:

Catat Ulasan