Ezrin Solo Bike Touring Expedition : Shit Happen

  • 1

17 Januari 2014, aku keluar untuk memulakan latihan ke di padang pasir Sharjah UAE. Seperti biasa latihan aku ni untuk fizikal dan mental sebelum aku mulakan pengembaraan aku. Dalam perjalanan ke padang pasir, aku dah rasa tak sedap hati dan macam sesuatu akan berlaku. Aku mula perasan yang wallet takde dalam poket aku, jadi aku berfikiran positif; mungkin wallet aku kat rumah. Aku teruskan perjalanan ke tempat latihan tanpa rasa risau.


Sejam dalam kerata, kami sampai di padang pasir Mahafiz, Sharjah UAE. Aku keluarkan basikal aku dan terus mulakan kayuhan. Aku kayuh agak laju dan setiap kayuhan aku ada rekod dalam komputer kat basikal. Kelajuan aku mencecah 35km/j. Aku kayuh atas jalan raya berturap tar dan kerikil ditepi jalan serta dikelilingi bukit pasir. Sedang laju dan semangat tengah klimaks, aku terbabas. Terseret atas pasir. Alhamdulillah aku takde luka apa (calar je). Shit happen kat aku yang kini berada di tengah padang pasir yang tiada siapa kat situ. Basikal aku ada masalah. Hook Rear Derailleur aku patah dan rantai sangkut.


Dalam panik tu aku call kawan aku untuk rescue aku. Sementara tunggu bantuan sampai, aku cuba betulkan basikal aku. Sejam kat tengah tengah padang pasir aku usaha baiki basikal aku tapi semua sia sia. Rear Derailleur memang dah patah kena ganti baru.


bantuan sampai dan aku terpaksa hentikan latihan dengan tangan yang penuh kotoran minyak hitam. Dengan hati yang kecewa, aku pergi ke campsite tempat kawan aku camping. lepak kat sana. Tengah melepak, aku terima panggilan dari balai polis. Rupanya wallet aku cicir kat tepi jalan. Aku tak panic sebab orang kat sini jujur so aku teruskan melepak kat campsite melihat keindahan alam ciptaan Tuhan.

Dalam pukul 9 malam aku bergegas ke balai polis untuk ambil wallet aku. Aku masih tak panic. Aku yakin segala duit dan card aku masih ada dalam tu. hampir sejam tunggu polis tu dapatkan wallet aku dalam office dia. Dia serahkan wallet dan suruh aku check. Alhamdulillah takde apa pun hilang. Mulia sungguh hati orang yang jumpa wallet aku ni. 

Setiap musibah yang menimpa tu adalah dugaan dari Tuhan untuk umatnya. Jangan kita mengalah dan jangan kita merungut. Yakin la, setiap musibah itu ada hikmahnya. Orang putih kata, shit happen for a reason.

 Gambar kenangan bersama basikal aku yang rosak di padang pasir.

1 ulasan:

  1. Bro.. Banyak gambar dalam blog ni tak keluar la.. Tak pasti masalah pc saya atau memang gambar blog ada problem..hehe

    BalasPadam